עיריית חולון
מינהל החינוך

משרד החינוך
מחוז תל אביב



חזור לדף הפסח     



ההגדה ואסטרטגיות ללמידה

saraint :כתבה

,"המטרה הרשמית של ההגדה היא "והגדת לבנך

-או במילים אחרות

זהו מערך שיעור מסודר ומתוזמר עם מטרה מוגדרת ללמידה ,וככזה - התחלתי לבדוק אותו מול כל התיאוריות החדישות של של הוראה אפקטיבית
!והגעתי למסקנה שהמסמך הזה הוא גאוני

הם לא שמעו על כל התיאוריות אבל מיישמים אותן כאלו קראו בספר הוראות למורה המתחיל

:כמה דברים לדוגמה

א. כוונה - למורה צריך להיות חשוב ללמד את הנושא ולהעביר את החשיבות הזו לתלמיד
ב. סביבת הלמידה - נעימה ויפה לעין, כסאות נוחים, ואנשים תומכים מסביב
ג. הפסקות בלמידה - אסור ללמוד ברצף אם רוצים למידה אפקטיבית. אוכל בהפסקה מזרים מחדש אנרגיה וחומרים למוח ומשפר את הלמידה
ד. מנע התייבשות של התלמידים וודא שהם שותים מדי פעם
ה. גם אם ההוראה מתבצעת בישיבה - הוסף תנועות ועניין - הרם את המצות, הורד את המצות, הרם את היין הורד את היין וכו'. העיקר - לא להכנס לשגרה
ו. הפתע את התלמידים מדי פעם והחזק אותם במתח. אפשר לשפוך פתאום יין לצלוחית, לפתוח את הדלת ועוד. זה יוצר אצלם מתח, עניין וערנות
ז. תן פרסים למתמידים להשאר כל השיעור - צור בהתחלה גירוי ותן פרס בסוף (אפיקומן)
ח. אסטרטגיות - השתמש בשירים וצלילים לזכור טוב יותר דברים
ט. החלף תפקידים עם התלמידים - פעם אתה שואל והם עונים, ופעם הם שואלים ואתה עונה
י. כאשר דרוש שינון - השתמש בטקטיקות שונות של זכרון ( ראשי תיבות, אכרוסטיקון)
יא. בצע למידה רב תחומית . שלב נושאים כמו מתמטיקה (גם אם היא סהרורית לחלוטין) עם תורה וכתבי קודש
יב. שבור תבניות אוטומטיות והכרח לבצע תבניות שונות ליצירת מסלולי למידה חדשים במוח. לדוגמה - ספירה אחורנית במקום קדימה.
יג. צור למידה הדרגתית , כאשר בכל פעם אתה מוסיף עוד פריט מידע, אבל תמיד מקפיד גם לחזור ולהזכיר את הבסיס
יד. השתמש במוש גים מעולמו של הילד כדי להבהיר מושגים מופשטים יותר (ראה לדוגמה - חד גדיא)
טו. למד נושאים חשובים בכמה דרכים שונות כדי לוודא למידה ויש עוד

!אז חג שמח לכולם