" שדך לא תזרע כלאיים "    

 

ספר ויקרא, יט'    כלאיים – הרכב של שיני
 


מטרת הפעילות:

1.    להעלות למודעות שאלות עקרוניות בהיבטים מוסריים, כלכליים, אקולוגיים, חברתיים, בתחום האדם והטבע.

2.    התלמיד ידע מהו הגבול  בין שימור לבין שינוי.

מהלך הפעילות:

כל קבוצה תנתח דילמה ותפעל בהתאם לשאלות המנחות.

דילמת המדען

באחת העיירות בשוויץ גר מדען ברפואה, שבימים אלו ירש מהוריו שטח אדמה גדול, אגם מי מעיינות טהורים, סלע בעל הרכב כימי נדיר וחורש טבעי .

הרופא המדען מתלבט …..

מה לעשות בשטח זה?

אחד היועצים אליו פנה המדען  הציע להקים כפר נופש גדול לחולים, שיבואו לרחוץ באגם, שלמימיו סגולות מבריאות, ינשמו אויר צח ונקי בחורש. עוד הוסיף ואמר: " כך גם תקבל הכנסה קבועה שתעמוד לרשותך לאורך שנים, ואף לילדך. כמו כן תוכל לחקור ולהתמחות בהשפעת מי האגם על החולים ".

יועץ אחר יעץ לו – להקים בית חרושת, ראשון מסוגו בעולם, בו יפיק חומר רפואי נדיר  מהתרכובת של המים המינרלים והחומר הכימי שבסלע. " את התוצרת תשווק ברחבי העולם ורווחיך יהיו עצומים בהשוואה לרווחים שתעשה מכפר הנופש. יש להניח ששאיבת המים מהאגם תלך ותפחת עם הזמן, וכן סגולותיו הנדירות של הסלע תאבדנה. לכן, ככל  שתפיק את החומר מהר יותר יהיו רווחיך המיידיים  גדולים יותר ".

משימות:

1.    תאר בשפתך מהי הדילמה שעומדת בפני הרופא המדען?

מהם השיקולים שינחו אותך בקבלת ההצעה השנייה, לאור הנתונים.

2. מהם השיקולים שינחו אותך בקבלת ההצעה הראשונה, לאור הנתונים.

 

 

 

 

 

3.    המדען פונה אליך לשמוע את דעתך, על איזו הצעה תמליץ,  נמק?

4.    תן הצעה משלך על פי שיקולי דעתך,  הצג את השיקולים.

5.      מהי השקפת עולמך ( אמונה, יחס לטבע ולנוף סביבך ) ביחסך לטבע .

 

 

 


חזור לדף הראשי

חזור לדף ט"ו בשבט

 


מומלץ לצפיה באינטרנט-אקספלורר וברזולציה 600/800

 

עיצוב וביצוע גואל דרורי