יחסי גומלין בין האדם לנוף
ליקטה ועיבדה : גלית בלומברג
 

 

 

 

 

 


היה עץ השדה- רעיונות לפעילות

 

מטרת הפעילות: פיתוח הבנה עמוקה של אצל האדם לשמירה על הצומח, תוך יצירת הזדהות

בין עולם האדם לעולמו של העץ.

מהלך הפעולה:  אישי / קבוצתי.

על התלמיד לבחור באחת/ יותר מאחת מהמשימות המוצעות להלן.

בתום הפעילות יוצגו התוצרים במליאה.

 

כרטיס 2 –

ראה את חייך בראי ההומור - בפספוסים

תאר בכתב אירוע/ים מצחיק/ים שחווית.

 

כרטיס 1 –

סיעור מוחין -

הפלג באסוציאציות העולות למשמע המילה

 " עץ ".

כרטיס 4 –

ערוך השווה בין חייך כאדם לחייך כעץ.

או בין חייך לחיי הסלע, או בין חייך לחיי  הציפור בקן.   ( מומלץ בטבלה )

 

כרטיס 3 –

האנשה

כתוב את תולדות חייך למן היותך זרע שנטמן באדמה.

כרטיס 6 –

עץ - גלה רצונותיך

ספר לנו על תחושותיך, תאר את סביבתך,  מי הם שכניך, מי הם ידידך ומי הם אויביך.

מה נעשה בתוכך, מה מתרחש מתחתך, ומה מעליך ועל הנראה לך ממרחקים.

כרטיס  5 –

הנך עץ - ספר מה תוכניותיך העתידיות.

ספר  על יחסיך לאדם תוך התייחסות לטוב ולרע שמביא אתו האדם.

 

כרטיס 8 –

הנך עיתונאי/ת    נא ראיינו את העץ .

הכינו רשימת שאלות שתרצו לשאול.

( בתחום האישי, הרגשי, חברתי, בטחוני , תועלתי……)

כרטיס 7 –

ספר לנו מה פרוש להיות:

עץ אלון ביער,

או תאנה בשדה,                         בעונות השנה

או אורן בחורש,

או גפן בכרם,


 

 

 

מי אני ולאן אני? 

 


מטרת הפעילות:  בירור זהותי העצמית – איך אני  רואה את ה " אני " שלי.

 

דרך הפעולה : על התלמיד להשלים את הטבלה שקיבל בהתאם להנחיות.

 

 

אני

אדם

עץ

רשום  4-3 תכונות, מאפיינים ייחודיים שהם חלק בלתי נפרד ממך – משורשיך.

 

 

 

מה שנמצא בזהות האישית

זהו שורש נשמתו של האדם.

כל מה שמקבלים מההורים, מהמשפחה, תכונות,   דרכי התנהגות,

 

שורש

חלק הצמח הנמצא בתוך האדמה, השורש סופג את המים ומלחי המזון מתוך הקרקע, באמצעות השורש הצמח נאחז באדמה.

השורשים מיצבים את העץ.

יש שורשים רדודים, רחבים

וקרובים לפני הקרקע.

ויש שורשים עמוקים וצרים. השורשים חיים רק במצע  המתאים להם

 

רשום 3 תכונות המאפיינות את הגזע שבך – כגזע העץ.

דוגמאות: אחראי, אמין, רגיש, סבלני, ספונטני, בעל חוש הומור…. )

התכונות העיקריות והמאפיינים המהותיים של זהותך האישית, בתחום החשיבה – למידה, בתחום החברתי והרגשי.

הגזע

גוף אילן מן השורש עד הצמרת.  העמוד הנושא את הענפים.

הגזע הוא הבסיס האיתן של העץ, כיוון צמיחתו של הגזע מלמטה כלפי מעלה.

הגזע עשוי קליפה חיצונית ולבה פנימית.

עמידתו בסערה תלויה בגמישותו של הגזע. לאחר מות העץ, הגזע משמש את האדם לתועלתו ולצרכיו השונים. לרהיטים ולשאר פרטים שימושיים לאדם,

אני

אדם

עץ

רשום 5 מאפיינים של נוף האני שלך.

( למשל: עזרה לחבר, ביקור חולים, פטפוט,  זללן, סבלן )    

" הנוף "  - המאפיין החיצוני של הזהות האישית.

כמו: התנהגויות וכל הנראה לעין.

נוף

נוף זה קיבוץ הענפים והעלים בעץ, חלקו של האילן מהענפים התחתונים ומעלה.

עלי העץ הופכים את קרני השמש לכוחות ( אנרגיה ) המזינים ומחיים את העץ כולו, בתהליך הפוטוסינתזה.

יש ענפים המכוונים כלפי מעלה, ויש המתפתלים מטה.

 יש עצים המשירים עליהם בחורף ויש ירוקי עד שאינם נשירים.  נוף העץ מצל על פי מראהו.

רשום 6  דברים המאפיינים את הפרי שבך.

כמו: אני אדם מאמין,

אני שחקן כדורגל מוכשר.

אני יודע לצייר, אני יודע לבנות מטוסים, אני אשף מחשבים.

הפרי –  תוצר

אמונות, תפיסות, מחשבות, דעות, כישורים, תחביבים שמהוות חלק מהזהות  האישית של האדם, והאחר רשאי להשתמש בהם ולאמצם.

פרי

איבר של צמח המתפתח מן השחלה אחרי ההפריה ומכיל את הזרעים.

פרי העץ עטוף בקליפה המגינה על תוכו.

מחזוריות הפרי – בתחילה הוא קטן ובוסר עם הזמן הולך גדל ומבשיל .

הפרי אוצר בתוכו חיוניות  המבטיחה את הישרדות העץ. 

וכל זה בתנאי שיסופקו צרכיו הבסיסיים.

 

 

 

 


 

 

 


חזור לדף הראשי

חזור לדף ט"ו בשבט

 


מומלץ לצפיה באינטרנט-אקספלורר וברזולציה 600/800

 

עיצוב וביצוע גואל דרורי