עדכונים לנושא המרכז- ערבות ומעורבות

מיכל רוט-ברגר

מנחה מחוזית בנושא השנתי, מחוז דרום.

א.    חוזר מנכ"ל

חוזר מנכ"ל מיוחד : "הנושא המרכז לשנה"ל התשס"א" נשלח לכל מוסדות

החינוך. מורים שטרם עיינו בו מקרוב, מהרו ! מומלץ  מאוד, מאוד.

 

ב.    קלטת "סינמה כבוד"

בשנה"ל  התשנ"ט התקיים במסגרת הנושא המרכז פרוייקט "סינמה כבוד"

שתוצאותיו הן קלטת ובה 9 סרטים מרגשים עד מאוד שנכתבו, בויימו, והופקו 

על ידי תלמידים , שאף שיחקו בסרטים, בליווי הגוף המקצועי "עמותת להב".

משרד החינוך שלח קלטת זו לכל בתי הספר, בליווי דפי הדרכה של שפ"י.

אני ממליצה  מאוד, מאוד, מאוד לצפות , ליהנות, ולחשוב.

 

ג.      סינמה כבוד 2000

בשנה"ל  התש"ס נמשך הפרוייקט, והוכנו עוד 8 סרטים חדשים, על ידי

תלמידים מבתי ספר אחרים. אחד הסרטים הוא " חשיבה " שהוכן על ידי

תלמידי בי"ס  "אחווה" בדימונה.

הסרטים הוקרנו בהקרנת בכורה שהייתה אירוע חגיגי ומיוחד, בסינמטק  ת"א,

ב-‏2001‏-1‏0-14‏ בהשתתפות השותפים בפרוייקט.

 

ד. משוב מן השדה

בימים אלה יצרתי קשר עם כל המרכזים הפדגוגיים ועם בתי ספר רבים במחוז,

על מנת לחשוף ככל האפשר פעילויות הנעשות בקרב מוסדות החינוך השונים

בנושא השנתי.

קיבלתי חומרים רבים ותכניות מגוונות, הראויות לציון. יישר כוח!

כל התכניות מוצגות במרפ"ד באר-שבע, לעיונכם .

 

ה. חוזר מנהלת המחוז

סקירה על יוזמות בנושא המרכז במוסדות החינוך השונים במחוז- תתפרסם

בחוזר מנהלת המחוז העומד לצאת בקרוב.

 

ו. מעורבות פעילה

כפי שפורסם לעיל והודגש , הפעולה המרכזית בשנה זו תהיה "מעורבות פעילה"

 פעילות ארוכת טווח בבתי הספר ובגני הילדים, שתעסוק בעשייה מעשית

המבוססת על תהליך חשיבה, איתור צרכים/קשיים/תופעות שמפריעות

לתלמידים, מיפוי, תכנון, קביעת עדיפויות, בחירת התחום בו יחליטו לפעול

,קביעת יעדים ומדדים להצלחה.   הפעילות תנבע מתוך עקרון מוסרי-חברתי

שייבחר על ידי ביה"ס. 

תהליך זה יעודד בתמיכה כספית סמלית לבתי הספר.

 

 ז. רענון מודל העבודה בנושא המרכז

המפקחת על הנושא המרכז  יזמה תהליך "חשיבה מחדש" על רעיון הנושא

 המרכז ומקומו במערכת החינוך. יצאנו  (חברי ועדת ההיגוי) לבדוק יתרונות

 וחסרונות של העבודה במסגרת הנושא המרכז (עבודת המטה ועבודת השטח),

 לבדוק דרכים לשיפור ולהשבחת איכות העבודה בכל נושא מרכז, ולהעמיד

 במרכז את השאלה : האם יש צורך לקיים נושא מרכז במערכת החינוך ? 

חשוב היה לנו מאוד לקבל משוב מבתי הספר עצמם, מגני הילדים, מכללות

להכשרת מורים, ומרכזים פדגוגיים, כבסיס לעריכת השינויים והשיפורים, שכן

הם המקור האותנטי והרלוונטי ביותר שממנו נוכל לקבל  תמונת מצב עדכנית,

רעיונות והצעות, וביכולתם להפרות את התהליך בצורה משמעותית.

לשם כך עשינו פעולת הכנה לקראת סדנת ועדת ההיגוי . ערכנו שאלון וראיונות

פתוחים.

השאלון פתח בשאלה : האם צריך בכלל נושא מרכז?

אחר כך הציג שאלות שהתייחסו לשלושה כיוונים מרכזיים :

1 .  מה מפריע לך בנושא המרכז  ?
2 .  מה טוב בנושא המרכז ?
3 .  מה היית עושה אחרת ?

הנקודות שנבדקו בשאלון ובראיונות :

1.      בחירת הנושא
2.      אורך הטיפול בנושא
3.      קשר בין המטה לבין השטח
4.      שיתוף הורים
5.      הפרייה הדדית, תיעוד.

השאלון המלא מפורסם כנספח .בתחתית עמוד זה.

 אוכלוסיית המחקר כללה : מפקחים כוללים, מנהלי בתי ספר, מדריכים

פדגוגיים במכללת קיי, מחנכים , מורים מקצועיים ( אמנות, חינוך גופני, מדעים)

, תלמידים מבתי ספר יסודיים ועל יסודיים, וגננות.

במהלך "חופשת" חנוכה, נערכה סדנה מיוחדת ומרתקת בת 3 ימים בבית יציב,

בבאר-שבע. מטרת הסדנה הייתה לגבש הצעה למודל חדש/מחודש/מרוענן/

משודרג/ משופר של הנושא המרכז במערכת החינוך ולצאת עם מסמך שיגדיר

מחדש את מטרות הנושא המרכז ויעדיו, ואת דרכי הפעלתו במערכת החינוך, או

הצעה מנומקת מדוע לבטלו.

הראיונות והשאלונים שימשו "חומר גלם" בתהליך החשיבה מחדש.

ועדת ההיגוי , עם תגבור של אנשי שטח (מנהלות, מורות, מדריכות לחינוך

חברתי, מדריכות ליישום דוחו "ת שנהר וקרמניצר, ולשוויון בין המינים,

ותלמידים מבתי ספר יסודיים ועל יסודיים), בדקה את הממצאים , את הלך

הרוחות, את הרעיונות החדשים , שאלה שאלות נוקבות, העלתה ללא כחל ושרק

קשיים ונקודות הטעונות שיפור, הציעה הצעות רציניות לשיפור, ולאחר דיונים

רבים ואינטנסיביים של חשיבה והתלבטות גיבשה תוצר : מסמך מסכם, ובו

הצעה לרענון העיסוק בנושא  המרכז,והמלצות למודל משופר לעיסוק בו.

מסמך זה היווה את הבסיס לדיוני ההמשך של וועדת ההיגוי.על פי תוצאות

דיונים  אלה ייכתב המסמך הרשמי שיוגש לוועדת הקבע של המזכירות

הפדגוגית ומשם להנהלת המשרד.

ממצאים והמלצות שהועלו בסדנה :

בסיכומו של הדיון ההמלצה הגורפת הייתה : "כן, אבל...". יתרונות עצם קיומו

של הנושא המרכז היו חד-משמעיים.

בעידן פירוק אחדויות בעולם ובחברה הישראלית , חשוב שיהיה ערך/רעיון/מסר

מהותי שמאחד ומחזק את תחושת השייכות והיחד, ובו בזמן  יהיה מספיק

פתוח ורחב כך שיאפשר לכל קבוצה לצקת לתוכו את ההיבט או התוכן

המיוחדים שלה.

 

הועדה הגדירה  נושא מרכז (הצעה לניסוח סופי) :

רעיון ממלכתי השואף לעבור כחוט השני במערכת החינוך על כל  קהילותיה, תוך

שאיפה להטמעתו כאורח  חיים בביה"ס בפרט ובקהילה בכלל.

זוהי הצעה לעיסוק מערכתי, תהליכי עד הטמעה, בערכים הרלוונטיים לחברה

הישראלית סביב ציר מרכזי שוזר : דילמה, רעיון, נושא, מושג, בעיה, ערך...

 

נקודות הטעונות שיפור :

תהליך בחירת הנושא- ההמלצה החד משמעית היא שהנושא יהיה ערכי/חינוכי/

הומניסטי.  מומלץ שהנושא יהיה רחב, כללי ופתוח ככל האפשר, נושא "מטריה" 

שיאפשר לכל אוכלוסייה להתאים את התכנים הרלוונטיים שלה אל הנושא.

מומלץ שהנושא יטופל במוסד החינוכי כתהליך, וייבחר בשיתוף השדה, בתהליך

איסוף הצעות ורעיונות מן השטח.

זמן – התראה ארוכה יותר לצוותי בתי הספר. הנושא יבחר לפחות שנה מראש,

ויימשך שלוש שנים: שנה ללימוד ולתכנון, הכנת תכניות וחומרים (ברמת מורה)

ושנתיים להפעלה עם הלומדים, תוך דאגה למיסודו ולשימורו.

משאבים - זמן מורה, זמן לומד, משאבי כסף.

זרימת מידע – פתיחת ערוצי התקשורת : ליידע מורים על אודות השתלמויות,

חומרי למידה, יריד, קטלוג, חוזר מנכ"ל, תכניות מצליחות של מוסדות אחרים.

 

ח. הנושא המרכזי למדינה

הנושא המרכזי למדינה, המתפרסם ביום העצמאות הוא השנה "אנשים שאכפת

להם – מתנדבים כדרך חיים".  הוא, הוא הנושא המרכז "ערבות ומעורבות".

 

*   אשמח מאוד ואודה לכם אם תעדכנו אותי ותיזמו את הקשר איתי. אשמח ללוות, לייעץ,להשביח, ולפרגן לאירועים הקשורים לנושא המרכז בבתי הספר שלכם.

*   אנשים שאכפת להם ומבקשים להשפיע- מוזמנים להגיש הצעות לנושא המרכז לתשס"ב.

 

 

שאלון

 

דרושים רעיונות חדשים.מהפכניים

 

מדי שנה, אנו מקדישים זמן רב ותקציבים לנושא המרכז.

אנו מבקשים לדעת מה דעתך על הנושא המרכז  ונשמח לשמוע הצעות חדשות

לקראת היערכותנו לשנה הבאה.

לידיעתך, הנושא המרכז הוא המלצה בלבד.

 

 

בתודה מראש

 

ברכה פז                                                                      מיכל רוט ברגר

מנחה לנושא                                                               רפרנטית לנושא המרכז

 

תפקיד ממלא השאלון:......................................................

 

1.                                   האם צריך נושא מרכז במערכת החינוך? הסבר!...................................................................................

...................................................................................

...................................................................................

 

אם כן,

לגבי בחירת הנושא:

하나.            הנושא צריך להיות ערכי/ לימודי/ חברתי/ אחר............................................................................

.............................................................................

둘.                   מי צריך להציע/לבחור ואיך?

                    ......................................................................

         ..................................................................................

셋.                   האם נושא אחד לכל המערכת?

...................................................................................

...................................................................................

 


לגבי אורך הטיפול בנושא:

넷.                   כמה זמן לפני הביצוע יש להכריז עליו?..........................

                  ...........................................................................

다섯.            כמה זמן לעסוק בו?...................................................

여섯.                   איך להפכו לתהליך חינוכי ולא "פרוייקט"?..................

...........................................................................

..........................................................................

..........................................................................

 

הקשר בין המטה לשטח:

일곱.            מהן ציפיותיך מהמטה?.................................................

            ..............................................................................

여덟.            האם דרכי ההפצה הקיימות (חוזר מנכ"ל, קטלוג וכו') אפקטיביות?.......................................................................

            ...............................................................................

            ...............................................................................

아홉.            האם מערך ההשתלמויות לנושא המרכז מספק?

            ...............................................................................

 

 

שיתוף הורים:

열.                   באיזו מידה רצוי לשתף את ההורים?

 

 

שיתוף תלמידים:

열하나.    מה דעתך לגבי מעורבות התלמידים בבחירת/ תכנון/ ארגון הנושא בבית הספר?

 

 

 

2.           א. מה מפריע  לך בנושא המרכז במתכונתו הנוכחית?

 

ב. מה היית עושה אחרת?

הערות:...............................................................................................

..........................................................................................................

..........................................................................................................

..........................................................................................................

 

 

חזרה לדף הראשי


 800x600 מומלץ לצפייה ברזולוציה

עיצוב וביצוע: גואל דרורי