יום ירושלים בגן - הילדים

 

"הביט הקב"ה בעולם כולו ולא מצא ארץ שראויה לישראל כמו א"י . ואמרו חכמנו : א"י יושבת באמצע העולם , ירושלים באמצע א"י ובית המקדש באמצע ירושלים , ההיכל באמצע בית המקדש .הארון באמצע ההיכל ואבן השתייה לפני הארון שממנה הושתת העולם . " ( מתוך תנחומא 5 קדושים) .

 

ירושלים לב האומה הישראלית , מרכזה הרוחני והלאומי בירת מלכיה ועיר החזון לנביאיה,

אף שחרב בית הקדש ובניה הוגלו ממנה לא חדלה ירושלים להיות מרכז חייו ושאיפותיו של עם ישראל .

בכל הדורות היוותה ירושלים מרכז רוחני לדתות השונות ולרגל ציון 35 שנה לאיחוד ירושלים

ובהתייחס לאירועים הפוקדים אותנו לאחרונה בעקבות חשיבותה של העיר ירושלים לעם ישראל  ולאומות העולם , ננסה ללמוד ולהכיר את העיר ברמה הפיזית והרוחנית ומכאן את המשמעות העמוקה של ירושלים למרות המגבלות שלנו להגיע לעיר לטייל בה ולספוג את ערכיה בצורה מוחשית.

 

מטרות על :

לעורר בלב הילדים אהבת המולדת בכלל וחיבת בירתה בפרט.

להחדיר בתודעתם את ייחודה  וחשיבותה של ירושלים בתולדות ישראל בעבר ובהווה.

 

מטרות לימודיות :

הילד יכיר מקומות חשובים בעיר העתיקה  מתוך תמונות, סרטים, סיפורים, שמפי הילדים והוריהם ומכתבי סופרים ומשוררים.

 

הילד יתנסה בהבנת שורשיותם וקדושתם של מקומות חשובים בעיר באמצעות : אקטואליה , אגדות חז"ל , אגדות עם , שירה , סיפורים שבספרית הגן ,סיפור היסטורי מן המקומות מפי בני משפחה ואחרים.

 

הילד יכיר מקומות חשובים ויפים בעיר החדשה תוך הדגשת ייחודם  ותפקידם .

 

הילד יכיר נופים המאפיינים את  העיר תוך התייחסות לצומח והחי שבטבע העיר ירושלים וסביבותיה.

 

הילד ייחשף לצידה המוסיקלי , האומנותי של ירושלים  באמצעות שירים רבים שנכתבו לכבודה, מנגינות נעימות שהולחנו ,ציורי אומנים , פסלים שונים ויצירות שבאומנות פלסטית והרבה סיפורים שנכתבו לכבודה.

 

 

נושא ירושלים יוגש בארבעה  היבטים :

ירושלים באקטואליה

ירושלים בספרות

ירושלים באומנות

ירושלים במוסיקה

הפעילויות בגן תהנה משולבות זו בזו תוך התייחסות אינטגרטיבית למושגים מתמטיים ופיתוח ניצני אוריינות, כשהמטרה ליצור פעילויות  חוויתיות ומעניינות.

 

ירושלים באקטואליה

נתייחס לאירועים האחרונים שבחדשות , תוך הקשבה מלאה לסיפורי הילדים , ולקטעי העיתונות שהם מביאים לגן .

נלמד להתייחס בכתבה שהביא הילד לחמשת שאלות המ': מי ?, מה? , מדוע ?, מתי?, מקום,?

כלומר : על מי מדובר בכתבה ?

                מה תוכן האירוע ?

                מדוע האירוע התרחש?

                מתי האירוע התרחש?

               מקום התרחשות האירוע?

נאפשר לילדים לגזור תמונות או קטעי כתבות  העוסקות בירושלים  מהעיתונים אשר הביאו לגן

להדביקם על מצעים שונים , להוסיף בכתב ידם משפטי התייחסות לכתבה או ציור .

הגננת תאגוד עבודות הילדים לעיתון הגן על ירושלים ,לכבוד יום ירושלים.  

מאוד חשוב להקשיב לרמת השאלות של הילדים ובהתאם לכך להגיב .

חשוב לא פחות עבודת התווך של הגננת בסיפורי הילדים עקב חשיפתם לתקשורת .

במסגרת האקטואליה , של מה נכון לכאן ועכשיו ניתן להתייחס גם לשינויים בטבע הירושלמי .

כמו: אורן ירושלים

עץ יער מחטני ירוק עד , ממשפחת האורניים . גובהו עד 15 מ'.

רוב יערות האורן בארץ נטועים בידי אדם , אך האורן הוא עץ בר לרוב בעלי נוף פרוע וגזע עקום מלא הוד קדומים.

איך נזהה את אורן ירושלים? האצטרובל של מין זה מתכופף למטה עם הבשלתו ונשאר סגור וצמוד לגזע תקופה ארוכה .

הפריחה באביב , בפרחים זכריים מרובי אבקה ובפרחים נקביים ( אצטרובלים זעירים ) הפרי אצטרובל. בימי שרב קיצוניים נפתח האצטרובל בעודו על הגזע.

חושות טבעיות יפות של אורן ירושלים ניתן לראות במסרק בהרי ירושלים שלהם סלעי גיר .

פעילות שיש בה השוואה בין עץ אורן המצוי בסביבת הגן לבין עץ אורן ירושלמי המצוי בתמונות נוף ירושלים או בספרי מגדיר צמחים יכולה להיות מעניינת לילד.

צמחים נוספים הפורחים עכשיו בירושלים וסביבותיה הם :

 אחירותם החורש ממשפחת הפרפרניים

שיח ענף מאוד , שגובהו 150 250 ס"מ. בסוף חודש אפריל , תחילת מאי מתכסה כל הצמח בבת אחת פריחה צהובה נהדרת .

כלך מצוי ממשפחת סוככיים

צמח רב שנתי עשבוני שתפרחתו מגיעה לגובה 170 ס"מ. הצמח בעל שורש שיפודי גדול ועמוק האוגר מזון רב משנה לשנה.

בעונת החורף נראים רק העלים  הגדולים . בתחילת האביב מתפתח מבסיס שושנת העלים עמוד תפרחת גבוה . העמוד מסתעף לענפים צדדיים קטנים , וכל הצמח עוטה תפרחות סוככיות מעוגלות בצבע צהוב .

דם המכבים ממשפחת המורכבים

את  התפרחות של הצמח עוטרים קשקשי מעטפת דמויי קש וצבעם האדום הוא המושך את העין , לעומת זאת הפרחים עצמם המצויים בתוך הקרקפת צבעם צהוב קרם והם אינם מושכים תשומת לב בזמן הפריחה, בסוף חודש אפריל , תפרחות הצמח נפתחות לרווחה לתקופה קצרה בלבד . בדרך כלל מושכות את עיננו התפרחות הסגורות הבולטות בצבען האדום במשך תקופה ארוכה לפני הפריחה ואחריה.

לוטם מרוני ממשפחת הלטמיים

שיח נמוך וענף שגובהו 40-60 ס"מ , באביב עוטה הלוטם פרחים שובה עין .

הפרח לבן צחור וקוטרו 4-6 ס"מ , במרכזו אבקנים צהובים רבים הנותנים לפרח את הגוון הדו צבעי לבן צהוב . הפרח חי יום אחד בלבד וכל הפרחים שנפתחו עם בוקר קמלים באותו ערב.

אך מספר הפרחים בכל צמח גדול ביותר .

לוטם שעיר ממשפחת הלטמיים

שיח מעוצה שגובהו 40-80 ס"מ אחד השיחים הנפוצים ביותר בהרי ירושלים .

באביב הוא בולט בפריחתו בצבע ורוד עז . הפרח שטוח , בעל 5 עלי כותרת , מקומטים לרוב , ובמרכזם צבר של אבקנים צהובים.

כמו הלוטם המרווני הפרח חי רק יום אחד.

בשעות הבוקר פורח הלוטם השעיר ומושך אליו חרקים רבים , בשעות אחר הצהרים מתקמטים עלי הכותרת ונושרים .

מתאים בעונה זו להתייחס גם  לעץ הרימון הפורח בהרי ירושלים , אך גם מצוי באזורים נוספים שבסביבת הגן .

עץ נוסף שניתן לבחור בהתיחסותנו לצומח בנוף הרי  ירושלים : התאנה  עץ נשיר ,צומח בר , פליט תרבות ממשפחת התותיים .בעל תפרחת סגורה בתוך הפגה, הפרי המתוק ירוק או סגול.

מתפתח לאחר האבקה או גם ללא האבקה.

 

ירושלים בספרות

אגדות

שירה

סיפור היסטורי מהמקורות

סיפור היסטורי מן המקומות

סיפורים אישיים מאת: אב, סב, חבר,

סיפורים שבספריה.

 

 

פעילויות

 

1. הגננת בוחרת סיפור עם תמונה שמתייחסת לסיפור.

מחלקים את הילדים בגן לשלוש קבוצות .

 קבוצה ראשונה מקבלת את שם הסיפור , ועליה לחבר סיפור לשם שקבלה.

קבוצה שנייה מקבלת את התמונה , ועליה לחבר סיפור לפי התמונה.

קבוצה שלישית הגננת מקריאה להם את הסיפור והילדים ממחיזים .

לאחר מכן נפגשים כולם במליאה ,כל קבוצה מציגה בפני האחרים את עבודתה ועורכים השוואה בין הפעילויות והיצירות שקבלנו.

התוצאה : מגוון פעילויות מרעיון של סיפור אחד.

 

2 .סיפור "הפתק "   צביה וילנסקי ונתן פרסקי. מספר אלפוני

 בניית קיר משאלות הכנת פתק אישי , ומשאלה אישית , בעקבות סיפור הפתק.

 

3 .משמיעים ברקע שיר על ירושלים כשהילדים עוצמים עיניים ומביעים משאלה . כל ילד מקבל דף עיתון , ולפי סימן פוקחים הילדים עיניים .

הילד הראשון מקמט את הדף מסיים ומעביר לשני . השני עוטף את הכדור שהגיע אליו וכך מעבירים את הכדור בין כל הילדים כשכל אחד עוטף את הכדור בנייר העיתון שלו .

האחרונה הגננת ובידה נייר משי גדול , עוטפת ומביעה בקול את המשאלה המתייחסת לכל ילדי הגן , את כדור המשאלות נניח ליד קיר המשאלות.

 

4 .בלון המשאלות פעילות בקבוצה כתיבת המשאלות על בלונים , לכל קבוצה בלון השייך לה אשר תפריח אותו בחוץ גבוה לשמים בתקווה שיגיע לירושלים.

 

5 .כתיבת סיפור בעקבות מדרש תמונה . תמונת הכותל התמונה תהווה את אמצע הסיפור כשעלינו להמציא לו התחלה וסוף , ניתן להיעזר בחמשת שאלות ה-מ' כפי שנזכר בפעילות האקטואליה.  

 

6. הצגת סיפור בעזרת בובות לדוגמא : רבי חנינה בן דוסא.

 

ירושלים במוסיקה

 

1 .שירים על ירושלים ושירים המתייחסים לשמות השונים של העיר ירושלים.

הילדים שרים שיר על ירושלים ובכל פעם ששרים את אחד משמות העיר , הילדים מוחאים כף , או קימה מהכסא או הרמת הזרוע כלפי מעלה . וכיד הדמיון להמשיך.

 

2. השיר " ירושלים של זהב "

אביזרים מטפחות , שערים , חומה , כותל, הר , כיפת זהב, כיפת כסף , אורן ואבן ירושלים.

מכינים את האביזרים המציינים את המוטיבים שמופיעים בשיר ירושלים של זהב .

נאפשר לקבוצת ילדים לבנות ריקוד לשיר באמצעות האביזרים הנ"ל.

 

3 .השיר " עוד ישמע בהרי יהודה"

הרעיון בשיר הוא התפתחות הקול מחלש לחזק , משקט לרועם , לאט מהר .

הילדים שרים את השיר בתחילתו בשקט ובפזמון השיר הופך להיות מהיר יותר ויותר.

אפשרות נוספת , כאשר בכל פעם מצטרף ילד נוסף לשיר ואז מתקבל המוטיב של שקט לרועם.

כמו כן ניתן להוסיף כלי נגינה ולאפשר לילדים לחבר מקהלה בליווי תזמורת מכלי הנגינה או כל אפשרות אחרת לפעול עם השיר ולהציגו בפני האחרים .

 

ירושלים באומנות

 

1 .הצגת  תמונות מן הסביבה הטבעית המוכרת לנו . וכן ערים נוספות במישור .

ותמונות ירושלים . שיחת השוואה בין הנוף המוכר לנו לבין הנוף הירושלמי .התייחסות למאפיינים של נוף וארכיטקטורה , השונה והדומה בין התמונות ובין המאפיינים .

 

2 .הצגת התמונות של חומת ירושלים , התבוננות , שיחה והתייחסות לחומה ולשערים העלאת השערות על קיומה של החומה והצורך בה.

השמעת השיר "שישו את ירושלים " המתייחס לשימוש בחומה, נאפשר לילדים לבנות ריקוד

המביא לידי ביטוי את סיפור חומת ירושלים שבשיר.

 

3 .נפזר מספר תמונות ירושלים והילדים יציעו שמות לתמונות , לאחר מכן כל ילד בוחר תמונה ומנמק מדוע בחר בה? הילד יוצר רקע לתמונה ממצעים שונים ובצבעים שיבחר.

הרקע צריך להיות מותאם לאחד האלמנטים שבתמונה.: צורה , צבע, וכ"ו.

 

4 .בתוך סלסלה פריטים המאפיינים את ירושלים: כותל , אורן חומה , כיפת זהב וכסף. הילד בונה דגם של אחת התמונות המוצגות.

בניה חופשית של ירושלים עם אביזרים . על לוח מפעיל ולאחר מכן הכנת רשימת מצאי :

בכמה כיפות  זהב השתמשתי בבניית העיר ירושלים שלי ?

בכמה שערים השתמשתי ?

בכמה קטעי חומות , לבני הכותל השתמשתי ? וכן הלאה..

 

5 .השוואה בין שתי תמונות על ירושלים , הדומה והשונה תוך התייחסות לספירת מצאי בכל אחת מהתמונות,

השוואה בין שתי תמונות נוף : האחת ירושלמית והשנייה מנוף השפלה , הדומה והשונה.?

 

6 . מכינים כרטיסי הברקה עם המשפטים והאמירות הבאות :

" ירושלים של זהב"

"עומדות רגלינו בשערייך ירושלים"

 " על חומותיך עיר דוד "

" עיר ציון "

"מעל פסגת הר הצופים" ועוד..

לכל אמירה איור או תמונה המתאר את המשפט.

הילדים בוחרים את הכרטיס ומניחים ליד התמונה .

 

7 .הכנת שירון פרטי בכל פעם שילמדו שיר בנושא ירושלים כל ילד מקבל דף עם השיר מודפס והילד יסמן בשיר מילים מתחרזות ויוסיף איור משלו לשיר המודפס.

 

 

ביבליוגרפיה:

עזריה אלון " עץ ושיח" עצים , שיחים ומטפסים של א"י הוצאת החברה להגנת הטבע.

אבי שמידע / דוד דרום " פרחי הבר בישראל. הצמחייה הים תיכונית .הצאת כתר ירושלים .

צוות גננות מזכרת בתיה " ירושלים " פעילויות ליום ירושלים  ה25 -.

 

 

 

כתבה לקטה וערכה : פיגנבוים ברוריה  מדריכת מדעים  

חזור לתחילת העמוד

 

ממשפחת

---

 מומלץ לצפייה ברזולוציה 600/800 ומעלה