טבת

טבע / מדע וטכנולוגיה

 

תרבות יהודית/ י' בטבת

היבטים בספרות ילדים/ ח.נ.ביאליק

במה לגן הילדים

 

 ------------------------------------------------------------------

טבע/ מדע וטכנולוגיה

 

צומח

בע"ח

מזג אויר

 ------------------------------------------------------------------

צומח

 

חודש טבת בארצנו , נחשב לאמצע עונת החורף הימים

קצרים והלילות הארוכים .

השינויים באורך היום והלילה מחוללים תמורות בעלי

משמעות לצומח.

בשדה הבור נביטה וצמיחה ורב  גוניות של צבע וצורה.

בחצר הגן , בשדרה, ובחורש תרדמה ושלכת ( לא במלואה)

 

נתבונן עם הילדים בנוף הצומח המשתנה מחודש לחודש

ומעונה לעונה

ונזהה את הצמחים המשליכים את עליהם , מי פורח? מי

מבשיל? מי מלבלב?

באמצעות אותה התבוננות ננסה לעמוד על הקשר שבין :

טמפרטורה ומים לעולם הצומח, שני גורמים עיקריים

המשפיעים ומעצבים הצומח בגן ובשדה הבור.

 

באמצע החורף בגן ובשדה הבור , מתעכב הגידול של הצמחים

, רק מעטים יפרחו , כמו: סביונים , ציפורני חתול . הפורחים

העיקריים הם הגאופיטים, בעלי בצל ופקעת, כמו הנרקיס. כן

אופייני לעונה זו צמיחת הפטריות בעקבות הטמפרטורה

הנמוכה ושפע המים .

ההתבוננות בפטריות מרתקת מאוד, במיוחד אם התנסינו כבר

בהיכרות עם הנביטה וחלקי הצמח של צמחים עיליים שונים.

 

הנביטה בתקופה זו הגינה, חצר הגן ושדה הבור הנביטה

בשיאה והצמיחה לא פחות.

עלי הנבט שבגינה זהים בצורתם לנבטים בשדה הבור, השייכים

לאותן משפחות .נדריך את הילדים להבחין בצורות עלי הנבט

שבגינה ובשדה ועפ"י הצורות לזהות את משפחות הצמחים.   

 

      

 

 

פעילויות לגן בנושא נביטה                   עונה: חורף

 

 

א. נביטה רקע תאור טי

הזרע
מהו?

 

הזרע הוא חלק נתיק מהצמח, המשמש לרבייה ולהפצה של

הצמח.

הזרע נוצר מן הביצית אשר בשחלת הפרח לאחר ההפריה. הוא

החלק היחיד בצמח שעשוי להתרחק באופן טבעי מסביבתו

הקרובה של צמח-האם המחובר לקרקע במערכת שורשים .

ע"י התרחקותו יכבוש הצמח לעצמו מרחבי מחיה חדשים.

 

 

מבנה הזרע

 

הזרע מכיל עובר שבו תחילתו של שורש ונצר ( הצמח העתידי ).

הוא מכיל חומרי תשמורת המשמשים להזנת העובר בתחילת

התפתחותו.

מסביב לזרע מצויה קליפה קשה וחזקה המגינה על העובר.

העובר שבזרע שרוי בתרדמה . כמות המים שבזרע קטנה מאוד

5%-10% ,

בהיותו יבש הוא עמיד בפני גורמים חיצוניים קשים כגון: תנאי

יובש וחום או קור קיצוני.

הזרע אם כן , הינו האמצעי לקיום המין בעונות שבהם התנאים

אינם מאפשרים חיים לצמח.

 

 

                           

תהליך הנביטה

 

הנביטה היא התעוררות הזרע מתרדמתו , והיא כרוכה

בתהליכים פיסיקאליים, כימיים ומורפולוגיים ( צורניים ) .

תהליך זה מתחיל להתרחש עם חדירת מים אל תוך הזרע דרך

הפומית .

הזרע תופח , מתחמם ומאפשר שינויים כימיים שיביאו

לשינויים הצורניים :

העובר ישנה  צורתו ויהפוך לנבט. השורשון יחל להתארח

ראשון ואחריו הנצרון.

מלאי המזון (חומרי התשמורת ) בפסיגים מסתיים כאשר

במקביל קולט הנבט את מזונו מהקרקע ומייצר מזון באמצעות

העלים הראשונים שהוריקו.

 

התנאים לנביטה

  

                              1.         העדר חומרים מעכבי נביטה ( דוג': החומר המקיף את

                              2.         זרעי העגבנייה )

                              3.         המים

                              4.         חמצן

                              5.         טמ'פ רוב מיני הזרעים נובטים בטמ 15-35 מעלות צלסיוס.

                              6.         סילוק מעכבים מכניים זרעים רבים מכוסים בקליפות קשות

דוג: זרע המשמש, זית  אפרסק וכד' .

אור רוב הזרעים נובטים בתנאי חושך או אור.      



( ערוך מתוך "חיי הצמח " מאת ד"ר דניאל רימון)

 

 

 

 

 

 

 

ב. פעילויות    

 

 מטרות :

 

                              1.         הכרות עם תהליך הנביטה

                              2.         הכרות עם התנאים לנביטה

                              3.         זיהוי צמחים משלב הנבט עד לצמח בוגר

                              4.         פיתוח מיומנויות חשיבה מדעיים: שאלת שאלות , תכנון ניסוי ,

מעקב ומדידה ,


           הסקת מסקנות . 



 
הכנות: 

                              1.         אדמת קומפוסט

                              2.         מכלי פלסטיק להנבטות : קנקלים שקופים בגדלים שונים : 2

ליטר כמספר     הקבוצות , 1 ליטר כמספר הילדים

                              3.         זרעים: זרעי- בר , זרעי מאכל אדם.

                              4.         טפט שקוף

                              5.         בריסטולים: לבן , שחור

                              6.          מגדלות          



רצף עבודה מומלץ 

 

א.    איתור חלקת שדה בור , שדרה  וגן ציבורי בקרבת הגן לצורך

תצפיות קבועות .

ב.     איסוף זרעים שונים מהשדה , שיומם , הצגתם בפינת הטבע בגן .

ג.      זריעת זרעי בר והנבטתם בגן.

ד.     איתור נבטים שונים בשדה וסימונם( לצורך מעקב מתמשך)

ה.    זיהוי נבטים באמצעות " צלליות נבטים "

ו.       זרעים שנאכלים ע"י האדם.

ז.      מבנה זרע שעועית

ח.    הנבטות אישיות וקבוצתיות

ניסויים לבדיקת תנאי נביטה וצמיחה



פעילות א'
איתור שדה בור 

 

איתור שדה בור , שדרה או גן צבורי בקרבת הגן שבו ימצאו צמחים

שונים המפיצים זרעים שונים . בד"כ צמחים אלו הם קוצניים בשלב

טרום עונת החורף ודרך התפוצה שלהם היא באמצעות בע"ח. דוג :

שיבולת שועל , זנב העקרב, מסוריים , אספסת מצויה, אמיתה ועוד'.

 

פעילות ב'- איסוף זרעי- בר

 

איסוף :

 

פעילות זו מצריכה עבודה בקבוצות קטנות עד כמה שניתן לפיכך

כדאי חלק את ילדי הגן לקבוצות של 10-15 ילדים.

נשוחח עם הילדים על צבע השדה, אילו צמחים הם רואים בעיקר ,

נשוחח על תכונות הקוצים , ונזהה את הזרעים שבתוכם , נשיים

אותם, נציג את התכונות המיוחדות להם.

הילדים יאספו מן הזרעים לתוך כלים שהביאו ויביאו אותם אל הגן.

מיון:

בגן , בקבוצות עבודה קטנות ימיינו הילדים את הזרעים לסוגיהם

ויניחו בפינת הטבע.

רצוי לשיים את המינים השונים של הזרעים , בפינת הטבע .כמו כן

להניח מדגלות להתבוננות חופשית בזרעים.

 

פעילות ג'- הנבטת זרעי בר 

 

זרעי בר גדלים באדמות שונות ( בהתאם למיקום ) ובתנאי מז"א

טבעיים.

לפיכך , גם בגן יש להתאים את תנאי ההנבטות קרוב ככול האפשר

לתנאים אלו.

 

מהזרעים שאספו הילדים מהשטח ניקח ונזרע בחצר הגן ( בכלים או

ישירות באדמה) .

נשקה באופן סדיר , ונעקוב אחר הנביטה.

 

 

 

 

 

 

פעילות ד'- מעקב בשדה

 

במקום הפעילות הקודמת או בנוסף , לאחר זיהוי נביטה בשדה(

בעקבות הגשמים הראשונים שבסתיו וראשית החורף) נתקע מקלות

מסומנים בסרטים צבעוניים ( או בסימן אחר) ליד מספר נבטים

שונים שזיהינו.

ננסה לזהות לאילו זרעים הם שייכים, ניתן לראות את הזרעים

לעיתים קרובות , צמודים אל הנבט הקטן , בשלבי התפתחותו

הראשונים.

נשוב לצפות בשדה בתדירות שבועית לצפות בשינויים.

 

פעילות ה'- איתור נבטים באמצעות " צלילי נבטים"

 

לפעילות זו דרושים " צללי נבטים " מהסוגים הקיימים בשטח

השדה.

כל ילד יקבל כרטיס ועליה סוג אחד של ,צללית נבט" .

לילדים האחרים יהיו "צלליות נבטים" שונות . כך יוכלו להחליף

בינהם ולזהות יותר נבטים.

פעילות זו חשובה לפיתוח מיומנויות תצפית .

במהלך פעילות זו יוציא כל ילד מספר מינים של נבטים . (כמספר

שזיהה). בגן ניתן להדביק את הנבטים ע"ג כרטיסיה לבנה ומעליה

נהדק טפט שקוף ונניח בפינת הטבע להמשך תצפית והשוואה. ניתן

להכין עם הילדים משחקי קלפים שונים בנושא לדג': התאמה חד-חד

ערכית

של: זרע נבט מול צללית תואמת, או משחק רבעיות של: זרע , נבט,

צלליות, צבע מקורי- צמח.

 

פעילות ו'- זרעי מאכל אדם 

 

הילדים יתבקשו למשימה : להביא מהבית זרעים שאנו אוכלים .

כדאי לקנות סוגים נוספים של זרעים ולהעשיר את מגוון הזרעים

שיגיעו ע"י הילדים לטובת הצלחה בטוחה של הנבטות אישיות שיכינו

הילדים בהמשך דוג': דורה , קימל, חיטה, זרעי ירקות צנונית , בצל

ירוק.

נמיין את הזרעים, נשיים ונסדר בפינת הטבע.

 

בשלב מאוחר יותר ניתן לשוחח על מזונות שונים המופקים מזרעים ,

על מזונות שאיננו מכינים לבד אלא באמצעות התעשייה.

בד"כ המעבר מהתירס לפופקורן או מהשומשום לטחינה יהיה בלתי

מוחשי לילדים אלא אם

כן נתנסה בגן בהמחשת תהליך זה הקושרת בין החושים ותורמת

להבנה.

 

 

הכנה תעשייתית

הכנה ביתית

סוג זרע

 

קורנפלקס

מבושל

תירס

 

פצפוצי אורז

מבושל

אורז

 

טחינה

עוגיות

שומשום

 

 

מבושל גרגרים

מחית חומוס

חומוס

 

 

 

 

 

 

 

 

 פעילות ז'- מבנה זרע שעועית    

 

נשרה זרעי שעועית למשך 24 שעות . ( לכל ילד מספר זרעים )

נדגים את השלבים בפתיחתו של זרע ובחשיפתו של העובר : קילוף,

פתיחת הפסיגים, זהוי העובר על חלקיו ( " צמח תינוק") והתבוננות

במדגלת מעל הזרע.

ניקח כרטיסיה קטנה של בריסטול שחור, נשים מעט דבק פלסטי,

בעזרת האצבעות נסיר בעדינות את העובר ונניח מעל הדבק, ( אם לא

הצליח בפעם הראשונה נאפשר לנסות שנית עם זרעים נוספים.)

לאחר שהדבק התייבש, נדביק טפט שקוף מעל .

במהלך הפעילות רצוי להשתמש בשמות חלקי הזרע : קליפה, פומית (

דרכה חדרו המים ) ,פסיגים , נצרון ושורשון. 

 

פעילות ח'- הנבטות  

 

אישי:

 

נאפשר לכל ילד להכין הנבטה משלו .

נדאג לעשות ניקוז לכלי ההנבטה. חשיבות הכלי השקוף היא

בראייתה של מע' השורשים המתפתחת במהלך ההנבטה .

רצוי להנביט זרעי ירקות ועוד זרעים אחרים וקטנים כגון: "מאש"

דורה ( נובט מהר ) ופחות זרעים גדולים שנביטתם מצריכה זמן ארוך

ותנאי נביטה מדויקים יותר.

 

מתוך זרעים אלו ניתן לילד לבחור מספר זרעים ( 5-8)

נסמן ע"ג הכלי קו למילוי האדמה ( רצוי מאוד קומפוסט) , ובנוסף קו

עומק זריעה ( בהתאם לסוגי הזרעים , בד"כ עומק הזריעה יהיה כפול

מגודלו של הזרע)

נרשום את שם הילד ע"ג הכלי.

הילד ימלא אדמה , יזרע את זרעיו , ישקה ויניח בפינה שתיוחד לכל

ההנבטות .

מעתה יהה הוא האחראי להנבטה שלו ולטיפול בה.

 

קבוצתי:

 

כל קבוצה תקבל כלי , תמלא באדמה , ותזרע זרעי שעועית. ( 10-15 )

מטרת ההנבטות הזהות היא לערוך ניסויים בהמשך.

תקבע תורנות השקיה בקבוצה.

 

פעילות ט'- ניסויים תנאים לנביטה ולצמיחה   

 

דיון: ניתן לשאול את הילדים ( במהלך סיור, בחצר הגן) אילו תנאים

יש לזרעים כדי לנבוט ולצמוח?

מים- שכן בעקבות הגשמים החלה הנביטה ( עובדה זו תהה ברורה

יותר לילדים שערכו סיורים בשדה בסוף הקיץ)

בחוץ זורחת השמש , כלומר אור.    הזרעים והצמחים והצמחים

שיוצאים מהם טמונים באדמה ולכן הגיוני שהם זקוקים גם לאדמה

(או למה שבתוכה).

 

בגן כדאי לבדוק משתנה אחד בכל פעם:

 

ניסוי1 השפעת המים על הזרעים             

 

נשאל את הילדים : איך נוכל לבדוק כיצד משפיעים המים על

הזרעים?

הילדים יעלו הצעותיהם.

 

מהלך- נניח שני כלים עם כמות שווה של זרעים, סוג זרעים זהה, זה

ליד זה .

לאחד נוסיף מים ולשני לא. נצפה כעבור 24 שעות בכלים וננתח את

התוצאות .

 

תוצאות מה ניתן לראות בעין? גודל הזרע השתנה, גדל.

              מה ניתן לחוש ביד- הזרע פחות קשה.

 

מסקנה -  המים חדרו לזרע התפיחו אותו וגרמו לו שינוי צורה.

             בכלי השני לא חל כל שינוי בזרעים. 

 

ניסוי 2 השפעת האור על הצמח     

 

במסגרת ההנבטה הקבוצתית נבחר שתי קבוצות להם הנבטה דומה

בהתפתחות.

 

נשאל את הילדים : כיצד ניתן לבדוק לדעתם האים האור חיוני

לצמיחה ?

נגיע לכך שאים נקיים את כל תנאי הצמיחה מלבד האור נוכל לדעת

האם האור חשוב כל כך.

 

מהלך: נניח את שתי ההנבטות במקום זהה, את האחת נכסה בניילון 

שחור מחורר(על מנת לשמור תנאי אוורור), או בריסטול , גוויל שחור. 

נשקה אותם באופן זהה ונראה מה קורה כעבור שבוע.

 

תוצאות: ההנבטה שנמנע ממנה אור שנתה צבעה לגוון ירוק בהיר-

צהבהב.

 

מסקנות : האור חשוב לצמח. צבע הצמח מושפע מן האור.

              ( למעשה המסקנות התא ורטיות יותר רחבות אך ניתן

להסתפק באילו).

 

 

ניסוי 3 השפעת האוויר על הצמח     

 

נשאל את הילדים : האם הם חושבים שהאוויר חשוב לצמח, אם כן

איך נוכל לבדוק זאת?

 

תהליך: ניקח שתי הנבטות קבוצתיות בעלות צמיחה דומה, נשקה ,

נעמיד במקום זהה, נאטום עם ניילון שקוף את אחת ההנבטות נחכה

מספר שעות ( למחרת בבוקר נבדוק תוצאות) .

 

תוצאות: העלים יהיו חסרי זקיפות , יתכנו אדים במיכל ההנבטה ,

הצמח יתחיל לכמול.

 

מסקנות : האוויר חשוב לצמיחתו של הצמח .

 

 

 

חזרה למוקד לגיל הרך  

חזרה לדף הראשי

---

 800x600 מומלץ לצפייה ברזולוציה

עיצוב וביצוע: גואל דרורי