משרד החינוך

המינהל למדע ולטכנולוגיה

הפיקוח על מגמת טכנולוגיות תקשורת

בית הספר התיכון

השש שנתי מקיף ו' ע"ש קוהל

באר שבע

 

נייר עמדה לרפורמה במקיף ו':

 

"אשכול אמנויות המסך"

(מכללה בהקמה)

"אשכול אמנויות הבמה"

 

 

רציונאל:

 

מוצעת בזה תפישה חדשה, הנותנת פתרון לכל אותם בני נוער בעלי נטיות אומנותיות בתחומי אמנויות המסך ואומנויות הבמה, אך לא נמצא להם עד היום אפיק בו יוכלו לפרוק את המטען, הכושר והכישרון האמנותי בו ניחנו ואין להם אפשרות כמו לבני גילם באזורים אחרים בארץ, ובמיוחד במרכז הארץ, להכין את עצמם לקראת האקדמיות והאוניברסיטאות הקשורות לתחומי אמנות אלה. האשכולות המרכזיים המוצעים כאן הן :

 

1. "אמנויות המסך" שבהם ילמדו התחומים הבאים:

 

*    טלוויזיה

*    צילום

*    קולנוע

*    תקשורת

 

התלמידים ימשיכו את לימודיהם במכללה העומדת להיפתח בשנה"ל תשס"ו.

 

 

2. "אמנויות הבמה" שבהם ילמדו התחומים הבאים:

 

*    תיאטרון

*    מחול

*    מוסיקה

*    אמנות חזותית

 

בדרכם להשגת מטרה זו, ישלבו הלומדים את לימודיהם וישזרו אותם במדעים בדרכם למצוינות בבחינות הבגרות.

 

על פי הצעה זו אין נדרשת תשתית מיוחדת על התשתית הקיימת, הן מבחינת התנאים הפיזיים (מבנה,מעבדות, סדנאות, סטודיו, אולפנים וכו'), והן מבחינת התוכן (מתרגלים, מרצים, מורים וכו') בתחומי האמנויות המוצעות והמדעים.

 

בית הספר תיכון מקיף ו' הוא בית הספר שישא את הדגל, יקדם את הפרויקט ויצעיד את העיר קדימה. מקיף ו' עבר שנוי רדיקאלי ושינה את פניו לאין ערוך. השנוי נובע ממספר סיבות:

 

*    ניהול חדש- הגב' מתי מינדלין מנהלת בית הספר, הביאה רוח חדשה המשפיעה הן על התלמידים והן על צוות בית הספר. בתקופה קצרה מאד, שינה בית הספר את פניו ואת האווירה הלימודית/החברתית שבו.

הגב' מינדלין מיישמת רעיונות חדשניים, תפישות חינוכיות חדשות, ראיה רחבה לטווח ארוך שסוחפת את צוות המורים המעולה המלמד בבית הספר.

 

*    אזורי הרישום- בעבר הייתה הקפדת יתר על חלוקת העיר לאזורי רישום, דבר שמנע ניידות תלמידים מבית ספר אחד למשנהו (בתי הספר האחרים פתחו מגמות פסוודו אומנותיות, כשבמקיף ו' התרכזו מורים מעולים לתחומי האמנות השונים) התוכנית המוצעת תתבסס על תלמידים הצמאים להכוונה אומנותית מכל העיר והסביבה ולא על תלמידים המגיעים מאזור רישום מסוים.

 

*    מוסדות תרבות ואמנות תומכים- העיר באר שבע התברכה במוסדות תרבות ואמנות שהוקמו בשנות השבעים (בת-דור, הסינפונייטה הישראלית והקונסרבטוריון, תיאטרון באר שבע, המכללה לאמנות חזותית ומוקד ערוצי-זהב)  מוסדות אלה ושיתוף הפעולה איתם ייתן לתלמידי בית הספר פלטפורמה וכר פעולה התמחותי, בהם יפעלו תוך לימודיהם ויצברו שם ניסיון.

 

*    אולפן הטלוויזיה- מקיף ו' הופך השנה לצומת מרכזי ללמודי הקולנוע והתקשורת בארץ עם פתיחת אולפן הטלוויזיה החדש.

 

*    אשכול הפיס- ראיה ארוכת טווח בנושא, הביאה לכך שבצמוד למקיף ו' הוקם אשכול הפיס. בית הספר בחר לחזק באשכול את הצד האומנותי ולשם כך הוקמו בקומת הקרקע של האשכול סטודיו למחול (הכולל מראות, רצפה ייעודית, בארים וכו') , סטודיו לאמנות פלסטית  וחדר עריכה ממוחשב לקולנוע דיגיטאלי. כמו כן אודיטוריום להקרנת סרטים ומופעי במה מינוריים (הצגות וקונצרטים).

 

 

 

 

 

 

 

אשכול אמנויות המסך

 

במקיף ו' תיפתח בשנת תשס"ו ה"מכללה לאומנויות המסך" (יג'- יד') על תשתית המגמות הקיימות: טלוויזיה, צילום, קולנוע ותקשורת. מכללה זו באה כדי לתת מענה לצעירי באר שבע והדרום הפונים למכללות דומות מחוץ לבאר שבע. היא תאפשר לקבוצה גדולה של תלמידי בית הספר ולתלמידי בתי ספר מקיפים אחרים, להמשיך לחיות בבאר שבע- וכדי למשוך צעירים נוספים מהדרום ומכל הארץ, להגיע וללמוד את אומנויות המסך בבאר שבע.

 

המכללה באה למלא חלל שאוניברסיטת בן גוריון לא מילאה ולא השכילה לפתוח פקולטה לקולנוע בין כתליה עקב השקעות התשתית הנדרשות למחלקה כזו.

היא תקנה תואר הנדסאי קולנוע וטלוויזיה (לבוגרי יד').

 

המכללה תצטרף לבתי הספר הבאים הקיימים בארץ:

 

*    בצפון –אורט מגדים - כרמיאל,

*    אור עקיבא

*    אורט טכניקום – גבעתיים

*    חולון

*    ראשון לציון

*    ובדרום- מקיף ו' באר שבע

 

*    במקיף ו' קיימת המגמה הותיקה בארץ המלמדת צילום סטילס, טלוויזיה, קולנוע ותקשורת.

 

*    במקיף ו' נבנה אולפן טלוויזיה חדש ומשוכלל, אחד מהאולפנים המתקדמים בארץ (מבנה וחדרים ייעודיים).

 

 

דרכים

*    מר רוביק דנילוביץ  אישר פתיחת "מכללה לאומנויות המסך" בתשתיות ובאולפן שנבנו במקיף ו'.

 

*    בית הספר ייעזר במר רוביק דנילוביץ לקבלת חסות אוניברסיטת בן-גוריון.

 

*    יש לאשר למכללה ניהול עצמי ולמצוא מסגרת אופרטיבית מתאימה (עמותה, סעיף תקציבי פנים בית ספרי וכד')

 

*    מקיף ו' נערך בהתאם עם תלמידי ההגברה במסלול העיוני ללימודים בנתיב הטכנולוגי במסלול טלוויזיה וקולנוע וזאת כדי להגדיל את כמות התלמידים שימשיכו את לימודיהם במכללה לאחר שיעמדו בתנאי הקבלה למכללה .

 

 

*    לשנים יג' יד' יוכלו להתקבל גם תלמידי המסלול "תקשורת וחברה" הנלמד בבתי ספר תיכוניים רבים בבאר שבע ובדרום שיעברו מכינה.

 

*    אולפן הטלוויזיה החדש במקיף ו' שהשלמתו הסתיימה זה עתה ושבהקמתו הושקעו מליוני שקלים יהווה מרכז התקשורת לנוער בבאר שבע.

 

*    שנת הלימודים תשס"ה תוקדש רובה ככולה להיערכות קליטת המחזור הראשון שילמד  במכללה.

 

*    בשנה"ל תשס"ו ייקלט המחזור הראשון ללימודים במכללה.

 

 

 

אשכול אמנויות הבמה

 

תיאטרון (קיימת כהגברה)

תלמידים שיתקבלו  למגמה זו (לאחר מיון וועדת קבלה) יתמחו באומנויות הבמה השונות ויבחנו בבחינות בגרות בהיקף של 5 יח"ל. 3 מהן עיוניות ו-2 מעשיות.

 

מגמה זו תהיה בקשר מתמיד עם "תיאטרון באר-שבע" שהוא מהתיאטראות המובילים בארץ. תלמידי המגמה ישתלמו בכל ענפי התיאטרון , החל בהתנדבותם כקופאים וסדרנים דרך השתלמותם שם כעובדי במה תפאורנים, תאורנים ואנשי קול. ועד להשתתפותם בלווי מחזה מהקריאה הראשונה ועד הצגת הבכורה וכן ישמשו כניצבים בהצגות תיאטרון הדורשות ניצבים או שחקנים צעירים.

 

עם הפעלת תוכנית זו שני הצדדים יצאו נשכרים. לרשות התיאטרון יעמדו בין 30 ל-100 עובדים, חינם אין כסף ואילו תלמידי המגמה ישתלמו, יתנסו ויכירו את רזי התיאטרון לעומקם החל בעבודה הטכנית ועד ליצירת האמנות המוגמרת.

 

מחול(קיימת כלהקת "חולית")

במגמה זו ילמדו כל התלמידים הלומדים היום ב"אולפן בת-דור" או באולפן אחר, מחול קלאסי, מודרני, עם ועמים. מגמה זו תעניק לבוגריה ציון בתעודת הבגרות בהיקף של 5 יח"ל. כמו כן המגמה תהיה מבוססת על רקדני להקת "חולית"- תיאטרון התנועה של מקיף ו', תפרה את הלהקה ותרחיב את בסיסה המקצועי.

 

אמנות חזותית (מגמה קיימת)

מגמה ותיקה הקיימת במקיף מיום הקמתו. המגמה החלה את דרכה כמגמה לעיצוב קראמי.

בשנת 1990, הוקמו שתי התמחויות נוספות, 1. עיצוב חזותי  2. עיצוב גרפי. תלמידי המגמה השתתפו באותה שנה בכל הפעילויות שהתקיימו ב"מכללה לאמנות חזותית", החל בסדנאות עם מרצים מחו"ל וכלה במרתונים לתוך הלילה לציור ורישום מודלים.

שיתוף הפעולה עם המכללה יפרה את המגמה ואילו המכללה תכין ותבנה לה עתודה מתוך תלמידי בית הספר.

 

 

מוסיקה-(קיימים הרכבים קאמריים ותזמורת)

כמו המגמה למחול, תקלוט המגמה את כל התלמידים הלומדים מוסיקה ב"קונסרבטוריון באר שבע" ושאינם יכולים היום לגשת לבחינת הבגרות  בתחום אותו הם מממנים היום מכיסם. בחינת הבגרות תהיה בהיקף של 5 יח"ל.

תלמידי המגמה יהיו בקשר מתמיד עם "הסינפונייטה הישראלית" וכמו תלמידי מגמת התיאטרון יפעלו שם. המאסטרו ירון טראוב המנהל האומנותי של הסינפונייטה, הגיע עם רעיונות חדשים שתלמידי בית הספר במגמה זו, יכולים להשתלב בהם.

 

היזון חוזר

בית הספר יקים מתוך האשכולות:

*    הרכבים מוסיקליים שונים,להקת מחול פולקלוריסטי, להקת מחול קלאסי ו/או ג'אז .

*    המגמה לאמנות חזותית תקיים מספר תערוכות במשך השנה ותוכל לשרת את המגמות האחרות (תיאטרון, מחול ,קולנוע ,צילום) בעיצוב תפאורות תלבושות וכו'.

*    מגמת הצילום-וידאו, קולנוע - תהיה אחראית לסינמטק, תתעד אירועים שונים של בית הספר, תפיק מגזין טלוויזיה בית ספרי ותשתתף בהפקות אודיו-ויזואליות שיופקו בבית הספר ובעיר.

*    מגמת התיאטרון תעמיד מספר הצגות במשך השנה שיהיו פתוחות לציבור הרחב, כמו גם תהווה מאגר שחקנים לתלמידי הקולנוע המפיקים את סרטי הגמר.

*    מגמת המחול תרחיב את מספר הלהקות בבית הספר כך שבנוסף ללהקת "חולית" יקומו להקות בסגנונות נוספים, עם הפנים לקהילה.

 

הקשר ב י ן האשכולות יפרה ויזין את תלמידי המגמות השונות כאשר כל מגמה מחזקת פן אחר כחוליה בשרשרת, כך שכל חלקי השלם יהיו גדולים מהשלם.

 

 

יחסי קהילה-בית הספר

 

כל מגמה תפיק במשך השנה תערוכות, מופעי מחול,קונצרטים,הפקת סרטים והצגות תיאטרון לקהל הרחב בבאר שבע ותציגם מחוץ לכותלי בית הספר בגלריות ובאולמות בעיר.

 

בית הספר יקיים בין כתליו  או/ו באשכול הפיס גלריה שתציג באופן קבוע ובמשך השנה תערוכות של המגמה לאמנות חזותית ושל המגמה לצילום.

 

האשכולות יארגנו חוג שוחרים ו/או עמותות מלוות מבוגרי המגמות ומהציבור הרחב שידאגו לענייני האשכול ברבדים וברמות מגע חיצוניות עם כל גורם שיידרש לצורך קידום ענייני האשכול (כמו עמותת "חולית 2000" (ע.ר.) שבין מטרותיה לעזור ללהקת המחול "חולית" של המקיף).

בית הספר בתפיסתו החדשנית יקטין את מימדי עזיבת העיר של צעירים המהגרים לבתי ספר כדוגמת בית  הספר למצוינות בירושלים או תלמה ילין ואחרים בתל אביב. הוא ישמש כאבן שואבת לאמנים בתחומים השונים מכל חלקי הארץ כדי שיצטרפו לצוות ההוראה.

 

 

לוח זמנים

 

יש להתחיל תוכנית זו לתלמידי כתה י' שיחלו את לימודיהם בשנת תשס"ה. הערכות בית הספר תהיה לאותה שכבה, כשבכל שנה עד לשנת תשס"ז כל החטיבה העלינה תלמד במתכונת החדשה.

 

 

 

 

 

רעיון:

 

גואל דרורי