*   שיטות לאיתור מידע באינטרנט.

*     מדריכי-נושאים.

*     מנועי-חיפוש.

*   חיפוש בוליאני.

*   סימניות (מועדפים).

*   טיפים לחיפוש באינטרנט.

*   הערכת מידע באינטרנט.

 

 

 

 

שיטות לאיתור מידע

 

רשת האינטרנט מכילה מליארדי דפים של מידע במיליוני נושאים שונים.

על-מנת למצוא את המידע הרצוי, קיימות שתי דרכים עיקריות:

 

מדריכי נושאים (מוכרים גם כקטלוגים או אינדקסים).

מנועי חיפוש.

 

מדריכי נושאים

מדריך נושאים: אוסף של קישורים לאתרי אינטרנט, המסודרים לפי נושאים ותתי-נושאים.

הדפדוף במדריך נעשה על-ידי קישוריות (היפרטקסט). בדף הראשון של המדריך מופיעים הנושאים הכלליים ביותר. לחיצה על שם הנושא מעבירה למסמך אחר, המפרט את נושאי המשנה.

 

לדוגמא: בדף הראשי יופיע הנושא הכללי: ספורט.

לחיצה על המילה "ספורט" מעבירה למסמך אחר, המפרט את סוגי הספורט במדריך: כדורגל, כדורסל, טניס וכד'.

 

איסוף ומיון המידע במדריך נעשו על-ידי מומחי-תוכן. רק אתרים שנמצאו ראויים להכלל במדריך יוכנסו. כל אתר שמוכנס למדריך מקוטלג בקטגוריה (נושא) המתאים.

 

דוגמאות למדריכי מידע ישראליים:

 

וואלה!  www.walla.co.il

תפוז  www.tapuz.co.il

ישראל און-ליין  (IOL) www.iol.co.il

 

מדריך המידע הגדול והותיק ביותר בעולם:

Yahoo! www.yahoo.com

 

מנועי חיפוש

 

מנועי חיפוש: תוכנות, המאפשרות למצוא ולאחזר מידע מהאינטרנט באמצעות מילות מפתח.

מנוע החיפוש יוצר באופן אוטומטי מאגר הולך וגדל של כתובות אינטרנט, ולכל כתובת מילות המפתח שמאפיינות אותה.

כאשר המשתמש מבקש חתך של אתרים לפי מילה מסויימת נשלפות כל הכתובות שבהן מופיעה המילה.

 

איסוף המידע נעשה על-ידי תוכנות ה"זוחלות" מדף לדף דרך הקישורים ובודקות מהן מילות המפתח בכל דף. יש מנועים המחפשים מילות מפתח שהגדיר מי שכתב את הדף ויש מנועים המשתמשים במילים המקושרות (ההיפרטקסט) כמילות מפתח.

 

כיצד משתמשים במנוע חיפוש?

א.      נכנסים לאתר המציע מנוע חיפוש, על-ידי הקלדת הכתובת שלו בשורת הכתובת הרגילה.

ב.      מזינים את מילות המפתח הרצויות – ומאשרים.

 

מנועי חיפוש ישראליים:

נענע www.nana.co.il

סטארט www.start.co.il (מבצע חיפוש במספר מנועים במקביל).

 

בעולם קיימים יותר מ – 1000 מנועי חיפוש. לדוגמא:

אלטה-ויסטא: www.altavista.com

 

 

 

חיפוש  בוליאני

שיטה למיקוד החיפוש

 

מכיוון שהאינטרנט מכילה מליארדי דפים, סביר להניח שימצאו הרבה אתרים המכילים את מילת המפתח שהכנסתם. על-מנת למקד את החיפוש ניתן להעזר בחיפוש בוליאני.

 

חיפוש בוליאני: שיטה למיקוד חיפוש המידע במנועי החיפוש של האינטרנט. בשיטה זו מקלידים שרשרת לוגית של מילות מפתח. הקשר הלוגי בין המילים יכול להיות:

 

מילה אחת וגם מילה אחרת.

מילה אחת או מילה אחרת.

מילה אחת ולא המילה האחרת.

 

לדוגמא: אם ברצוננו למצוא אתרים של מלונות באילת נרשום: "מלונות וגם אילת".

אולם, אם אנחנו אילתים ומעוניינים לנפוש מחוץ לעיר נרשום: "מלונות ולא אילת".

 

שימו-לב: לכל מנוע חיפוש יש תחביר משלו לחיפוש בוליאני

 

יש מנועי חיפוש המסוגלים למקד את החיפוש על-ידי משפט בשפה רגילה.

לדוגמא:

אילו מלונות יש באילת? (=וגם)

או

אני מחפש מלונות אבל תעשה לי טובה לא באילת. (=ולא).

 

 

 

סימניות (מועדפים)

סימניות (מועדפים): אמצעי לארגון אתרי האינטרנט המועדפים על הגולש. ה"סימניות" הן קובץ הנוצר על-ידי תוכנת הדפדפן. בקובץ זה ניתן ליצור  קישורים לאתרים המועדפים ואף לסדרם על-פי נושאים ותתי-נושאים.

 

כיצד מוסיפים כתובת לסימניות?

 

 

איך יוצרים ספרית משנה בתוך הסימניות?

 


 

 

 

טיפים לחיפוש

 

מה עושים אם לא יודעים איך מאייתים את המילה המבוקשת באנגלית?

אפשר להשתמש במילון של WORD, ואפשר להכנס לאחד המילונים באינטרנט:

www.onelook.com

 

מה עושים אם העברית הפוכה?

משנים את שיטת הקריאה של העברית.

בתפריט view, בוחרים fonts ולאחר מכן מחליפים בין:

hebrew windows

hebrew visual

 

מה עושים אם הרשת איטית?

פותחים חלון חדש של הדפדפן ובו נכנסים בינתיים לאתר אחר:

נכנסים לתפריט file.

ובוחרים:

New > window

אפשר גם לפתוח קישורים מתוך הדף בחלון נפרד על-ידי לחיצה על העכבר הימני ובחירה ב:

open in new window.

 

מה עושים אם קיבלנו מליוני אתרים ממנוע החיפוש?

ממקדים את החיפוש על-ידי חיפוש בוליאני.

 

מה עושים אם לא קיבלנו שום תוצאה?

מתייאשים. סתם...

בודקים את האיות של מילות המפתח, או מנסים מילות מפתח אחרות.

 

מתי כדאי להשתמש במנוע חיפוש ומתי במדריך נושאים?

עדיף מדריך נושאים כאשר:

א.      מחפשים מידע על נושא כללי.

ב.      כשאנו מעוניינים למצוא אתרים שהומלצו על-ידי מומחים.

ג.       כשאנחנו לא יודעים איך לאיית את המילה.

עדיף מנוע חיפוש כאשר:

א.      מחפשים מידע ממוקד, כמו ציורים של אומן מסוים.

ב.      כאשר המידע המבוקש כולל הצלבה בין נושאים שונים (מנוע חיפוש מאפשר להצליב מילות מפתח בעזרת חיפוש בוליאני).

 

איך מדפיסים את המידע שהתקבל במדפסת?

דרך תפריט file

ובחירה ב:

Print

*** במערכת ההפעלה "חלונות 95" יש לשנות את הגדרת שיוך הגופנים על-מנת לקבל הדפסה ישרה.

 

איך שומרים אתרים טובים, כדי להגיע אליהם בקלות?

באמצעות סימניות (מועדפים).
הערכת המידע באינטרנט

 

 

הערכת המידע באינטרנט

 

כידוע, כל אחד יכול לפתוח אתר באינטרנט ולכתוב בו ככל העולה על רוחו.

איך נדע, אם האתר שלפנינו הוא אכן מקור מידע אמין?

 

קיימים מספר קריטריונים להערכת המידע באתר:

 

1. המחבר.

האם המחבר ידוע ומומחה בתחום שעליו הוא כותב?

האם שמו של המחבר הוזכר בפרסומים אחרים או באתרים אחרים, שאותם אתם מעריכים?

האם ניתן למצוא באתר פרטים על הכותב – כמו תואר אקדמי או נסיון בתחום?

האם יש באתר כתובת דואר אלקטרוני שדרכם ניתן לקבל מידע נוסף על הכותב או להפנות שאלות?

 

2. הגוף העומד מאחרי האתר.

האם הארגון ידוע ומכובד?

התבוננו בכתובת האתר: האם הפרסום מטעם ארגון אקדמי (ac) או ממשלתי (gov)? אתרים מסחריים נחשבים פחות אמינים.

 

3. תוכן האתר.

האם האתר מסתמך על מקורות אחרים?

האם האתר מביא ציטוטים בשם אומרם?

האם ניתן למצוא באתר רשימה בבליוגרפית?

האם התוכן הוא בעיקרו דעות או עובדות?

האם כמות התוכן ממצה ומקיפה את הנושא?

האם ניתן לאמת את המידע עם מקורות אחרים?

 

4. עדכניות:

האם מצויין תאריך העדכון האחרון?